Downloaduri Mp3 si puterea jurnalismului muzical

Cand eram adolescent in anii ‘90, imi placea sa ascult muzica indie (independenta), ceea ce nu era o provocare mica intr-un oras mic din Essex, inima muzicii techno si club. Ca si fiecare ascultator indie, ii dadeam presei muzicale control absolut asupra preferintelor mele muzicale. La vremea aceea, asta insemna ca Primal Scream, Curve si Teenage Fan Club erau idolii ziarelor precum NME, the Melody Maker si VOx.
Trebuie sa recunosc ca mi-am pierdut din interes pe cand se lansau CD-uri cu single-uri, fapt ce sigur era influentat de cinismul meu legat de popul comercial britanic (dar si pentru ca acele CD-uri erau mult mai scumpe).

Poate ca pare evident, dar cred ca potentialul download-urilor de Mp3-uri merita considerat, daca acestea inseamna ca oamenii vor afla pe cont propriu ce vor sa asculte, ei putand sa asculte si sa cumpere piese individuale. Desigur, sunt mult mai ieftine decat CD-uri sau casete cu single-uri, si le ofera artistilor noi oportunitati grozave pentru a se promova. Daca vreti albume intregi, magazine precum Mbop Megastore sau ITunes va permit sa gasiti si downloadati atat albume clasice cat si cele mai noi, de obicei la pret redus, fara a va parasi casa. Dar dintr-un anumit motiv, mi-a trebuit ceva motiv sa particip la download-uri de Mp3. Poate pentru ca am simtit ca lipseste ceva.

Cand aveam 13 ani,o parte din ce ma atragea sa cumpar muzica era sa merg la magazinul de discuri si sa vad ce cumpara altii, pe langa faptul ca puteam sa cumpar postere si tricouri. Stiam ce-mi place, dar o parte din placerea de a-mi lua muzica (sau carti, sau filme) era sa vorbesc cu altii despre asta si sa ma uit la ce se gaseste. De asta nu m-am gandit sa cumpar Mp3-uri.

Dar unele magazine de muzica profita de interesele oamenilor in comunitati online, a citi parerea expertilor si a avea “wish lists”, prin site-uri de social networking, precum Myspace. Magazine online, precum Napster, le permit oamenilor sa imparta colectia lor muzicala, sa o comenteze pe a altora, in timp ce Myspare va lansa un parteneriat cu un magazin american care vinde Mp3-uri. In Marea Britanie, Mbop Megastore profita de legaturile cu industria muzicala, obtinand parerea expertilor si extinzandu-si colectia muzicala, ceea ce-l face alegerea ideala pentru fani seriosi ai muzicii.

Desi s-ar putea sa dureze putin pana se prinde lumea de download-uri de Mp3, aspectul social al muzicii, precum si cunostintele de expert asupra ofertei, m-au convins ca tipul acesta de magazine de muzica online vor fi un succes. De asemenea, magazinele acestea permit oamenilor sa afle pe cont propriu ce le place, in loc sa asculte de parerea generala. Desi cred ca incapatanarea mea muzicala era un semn al rezistentei intr-un oras plin de clubberi, aceste magazine mi-ar fi facut viata mai usoara.


(P) Culege roadele unui nou inceput cu imprumutul potrivit. Sume intre 100 si 500 de lei, rate fixe saptamanale sau lunare.