Topul celor mai mari companii din lume. Fiecare din primele 7 are venituri mai mari decat cifra de afaceri totala a companiilor din Romania

♦ Doar patru din cele mai mari zece companii din lume sunt prezente în România, iar raportul se păstrează şi la nivel de top 100, unde 35 din cei mai mari 100 de jucători mondiali sunt în România, potrivit unor calcule ale ZF pe baza topului Fortune Global 500 ♦ Dacia, cea mai mare companie locală, ar trebui să-şi majoreze de încă patru ori cifra de afaceri pentru a prinde ultima poziţie în top 500 global, un clasament în care liderul (Wal-Mart) are venituri de 485 mld. dolari, iar ultimul clasat rulează peste 23 mld. dolari.

Doar patru din cele mai mari zece companii din lume sunt prezente în România, iar din top 100 mondial doar 35 de companii au făcut pasul pe piaţa locală, potrivit unor calcule ale ZF pe baza topului Fortune Global 500.

Piaţa locală se dovedeşte astfel o miză prea mică în ca­zul giganţilor străini, în condiţiile în care fiecare din primele şapte companii din lume are afaceri mai mari decât rezul­ta­tul cumulat al tutu­ror com­paniilor locale (345 mld. dolari).

Dacia, cea mai mare companie locală, ar trebui să-şi majoreze de încă patru ori cifra de afaceri pentru a prinde ultima poziţie în top 500 global, un clasament în care liderul – retailerul ame­rican Wal-Mart – are veni­turi de 485 mld. dolari, iar ulti­mul clasat – grupul chi­nez Wuhan Iron&Steel – rulează peste 23 mld. dolari.

Deşi România nu are nicio companie în Fortune Global 500, Dacia şi OMV Petrom pun serios umărul la rezultatele companiilor-mamă. Astfel Dacia asigură peste 10% din veniturile Renault (po­ziţia 191 în top), în timp ce rezultatul consolidat al OMV Pe­trom SA este responsabil de 14% din veniturile grupului austriac OMV (locul 223).

grafic-7

Exxon Mobil, a cincea cea mai mare companie din lume, cu venituri de 382 mld. dolari în 2014, este primul mare jucător de talie mondială prezent în România. Americanii sunt activi la nivel local în domeniul explorării gazelor din Marea Neagră, alături de Petrom şi Romgaz.

La nivel de venituri însă, traderul elveţian Glencore este jucătorul din top zece mondial cu cele mai bune rezultate în România. Glencore a raportat anul trecut afaceri de 1,2 mld. lei, în creştere de 27% faţă de anul anterior. Profitul net s-a triplat anul trecut, de la 1,9 mil. lei la 6,1 mil. lei. Compania ocupă însă abia locul cinci în topul tra­de­rilor locali, după Cargill, ADM, Ame­ropa şi firma locală Brisegroup.

Prima companie din topul celor mai mari afaceri globale care are activităţi de producţie în România este Daimler (locul 20 în topul Fortune) – grupul german care deţine o fabrică la Cugir şi o alta la Sebeş, ambele în judeţul Alba şi care investeşte peste 300 mil. euro într-o fabrică de motoare, tot în Sebeş. Alţi mari constructori auto, pla­saţi înaintea Daimler în topul For­tune, precum Volskwagen sau Toyota au pe piaţa românească doar acti­vităţi de im­port şi retail. Busi­nessurile locale nu sunt operate direct, ci prin intermediul unor com­panii care deţin dreptul de vânzare al mărcilor celor două grupuri. În producţia de maşini Ford Motor, locul 27 la nivel mondial, este prezent printr-o fabrică la Craiova, dar mo­toa­rele acesteia nu sunt turate la maximum. Re­nault, acţionarul Dacia, cea mai mare companie locală, se află pe locul 191 la nivel mondial. În retail, gru­pul francez Carrefour este primul din topul celor mai mari companii din lume, prezent şi în România. În clasamentul Fortune, francezii sunt devansaţi net de Wal-Mart, reţea care la fel ca Tesco nu a pus România pe lista de extindere. O strategie complet diferită a fost adoptată însă de gru­pul german Schwartz – care lipseşte din top 500 mondial –, care a făcut din România una dintre cele mai im­por­tante pieţe ale sale din Europa. Re­ţeaua de hipermarketuri cu politică de dis­count Kaufland, controlată de familia Schwartz, conduce detaşat topul ju­că­torilor din comerţul modern.

Trei dintre cele nouă companii multinaţionale prezente în top zece din România (Kaufland, BAT şi Rompetrol Rafinare) nu au acţionarii prezenţi în top 500 mondial. De cealaltă parte Dacia şi Petrom contribuie decisiv la prezenţa acţionarilor în clasamentul mondial. Peste 10% din veniturile grupului Renault vin de la Automobile Dacia, ponderea fiind similară şi în cazul raportului Petrom – OMV. Spre comparaţie, în cazul Ford Motor, businessul local de 1,2 mld. dolari reprezintă mai puţin de 1% din veniturile totale.

Piaţa locală se dovedeşte o miză prea mică în cazul giganţilor străini, în condiţiile în care fiecare din primele şapte companii din lume are afaceri mai mari decât rezultatul cumulat al tuturor companiilor locale (345 mld. dolari). Mai mult, contribuţia României la businessul global al marilor jucători este de cele mai multe ori de sub 2-3%, astfel că şi referirile la România lipsesc din raportele anuale ale multinaţionalelor. Excepţie fac doar companiile germane, unde din cele 28 de prezenţe în Fortune Global 500, peste 60% sunt şi la nivel local.

PKN-ul Poloniei, „perla“ Europei Centrale şi de Est

PKN Orlean, unul dintre cele mai mari din industria de rafinare şi petrochimică din Europa, este singurul jucător din Europa Centrală şi de Est prezent în top 500 global, deşi veniturile au scăzut cu 6% în 2014, la 33,8 mld. dolari. Compania poloneză se află pe poziţia 353 în Fortune Global 500. Ungaria, Cehia, Bulgaria şi România nu au niciun business în acest clasament, în timp ce Austria este reprezentată doar de grupul petrolier OMV, împins în clasament şi de veniturile de aproape 5 mld. dolari ale OMV Petrom SA. La nivel consolidat, OMV Petrom a avut venituri de 6,4 mld. dolari – 14% din rezultatul grupului.


(P) Culege roadele unui nou inceput cu imprumutul potrivit. Sume intre 100 si 500 de lei, rate fixe saptamanale sau lunare.



Alte articole asemanatoare: