A devenit antreprenor cu bani împrumutaţi şi cu o căzătură de Dacie. Acum Mihai Patrascu face 20 de milioane de euro

Mihai Pătraşcu a lucrat ca angajat doar un an în cei 31 pe care i-a împlinit şi se declară fericit că a luat decizia să muncească pentru afacerea proprie, evomag.ro, pe care a pornit-o cu bani împrumutaţi şi pe care a dus-o la 20 de milioane de euro.

L-am găsit pe Mihai Pătraşcu stând în picioare la biroul înalt şi fără scaun de unde supervizează fluxul comenzilor.

În discuţia cu Mihai, îţi vine aproape instinctiv să îl tutuieşti şi ajungi să vorbeşti repede despre gadgeturile pe care le foloseşte, printre care un ceas cu pedometru prin care încearcă să se menţină cât de cât activ, dat fiind că stă la birou cam zece ore pe zi. Joia Mare l-a găsit făcând, până la ora 12, patru kilometri, deşi admite că într-o zi de muncă trece bine de opt-nouă kilometri.

Alergătura l-a însoţit încă dinainte de facultate, când, din dorinţa de avea internet în blocul unde locuia, a constituit o reţea de cartier cu 250 de abonaţi capabilă să atragă serviciile unui furnizor. “Am avut o reţea de cartier încă de când eram la liceu”, îşi începe povestea Mihai Pătraşcu, astăzi proprietar al evomag.ro, un magazin online care şi-a bugetat afaceri de circa 20 de milioane de euro pentru anul în curs.

Absolvent de electronică şi telecomunicaţii la Universitatea Politehnică, Pătraşcu îşi are biroul deasupra depozitelor şi magazinului de prezentare de lângă Piaţa Muncii.

Primul meu calculator a fost un 586 cumpărat cu mari eforturi de către părinţi de la cineva din Ştefan cel Mare. Am fost atras mereu de tehnologie. Ca student, a început să repare calculatoare alături de un prieten, după un an în care a lucrat la Siveco, una dintre companiile locale care dezvoltă software – “Nu mi-a plăcut pentru că nu programam, ci doar instruiam clienţii din ţară să folosească ser-viciile cumpărate. Era militărie!”.

Cei doi au format o echipă de 20 de angajaţi, moment când el a decis să înfiinţeze un magazin online unde să îşi comercializeze calculatoarele. Aşa a apărut în 2003 vreaulaptop.ro, un proiect despre care admite că a fost lansat “prea devreme pentru timpul lui, dar din care a învăţat să facă marketing pe forumuri şi să vândă un produs deloc ieftin la acea vreme.

A decis să construi-ască singur un proiect de magazin online şi a înfiinţat propria firmă cu bani luaţi în avans de la companiile cărora le repara calculatoarele. A strâns 12 milioane de lei vechi cu care şi-a fondat o societate şi i-a dat reţeaua de cartier unui prieten programator în schimbul unui script pentru un magazin electronic de la care a pornit evolutionsystems.ro. “Puneam în fiecare dimineaţă anunţuri timp de două ore, de la 9 la 11, pe toate site-urile posibile, alături de actuala mea soţie, de acasă, din dormitor. Am făcut asta jumătate de an şi vindeam două-trei calcu-latoare pe săptămână”, povesteşte tânărul.

A încercat mai multe branduri în anunţurile pe care le încărca pe internet şi aşa a decis că între Evosys, Evoshop şi Evomag, ultimul rămâne cel la care clienţii răspund cel mai bine – “oamenii sunau mai mult la anunţurile cu evomag, iar încet-încet ne-am concentrat doar pe comerţ şi am renunţat la partea de mentenanţă”. Spune că nu a avut de la cine să se inspire în România şi că a preluat modelul TigerDi-rect.com, unul dintre site-urile cu obiect de activitate similar din Statele Unite ale Americii.

Livra cu o Dacie 1310 găurită în podea – “o căzătură pe care o numeam Blue Shark” -, ajutat, uneori pro bono, de prietenii din cartier care îl cunoşteau drept “Mihai, cel cu calculatoarele”. Vorbeşte franc şi de felul cum a fost păcălit de un client care i-a dat pe trei laptopuri cecuri fără acoperire – “Am muncit două luni să recuperez banii ăia, dar m-a călit pentru o viaţă întreagă” -, dar şi despre cum l-a prins în flagrant pe infractor când a revenit pentru o nouă comandă.
izÂnd la Început doar pe anunŢuri Şi trecÂnd treptat spre vÂnzarea DE PE propriul site, Mihai Pătraşcu a ajuns pentru prima oară la vânzări de un milion de euro în 2007, după doi ani. Râde dacă îl întrebi când a făcut primul milion profit.

Dintre cei 70 angajaţi, cinci sunt în Evomag încă de la început. Antreprenorul estimează că va înregistra în acest an o cifră de afaceri de peste 20 de milioane de euro, în creştere cu cel puţin 30% faţă de 2013. Potrivit reprezentanţilor Evomag, piaţa de retail online IT&C va creşte în acest an cu 15-20%.
Evomag vizează în acest an achiziţia unor magazine online cu cel puţin trei ani de activitate, cu afaceri de peste 500.000 de euro şi cu o bază de clienţi stabilă, indiferent de domeniul în care activează. “Acum doi-trei ani pot să spun că am avut mintea mai limpede şi am văzut oportunitatea de a cumpăra watchshop.ro, site specializat în vânzarea de ceasuri, de la un prieten foarte bun, pentru a-l dezvolta. De când l-am preluat l-am crescut de cinci ori”, spune Pătraşcu, purtător de Tissot, model despre care spune că îl are la vânzare şi în magazinul online. Compania sa îşi propune, de asemenea, deschiderea mai multor puncte de prezenţă în marile oraşe, dar şi diversi-ficarea portofoliului de produse, cu bunuri de larg consum, de pe segmentul auto şi cel al electrocasnicelor mari.

Anul trecut Evomag a avut vânzări de 15,5 milioane de euro, în urcare cu 35% comparativ cu 2012. “Nu regret că nu am vândut în 2007-2008, pentru că atunci eram mici şi eram pe val. Nu pot să zic că am simţit vreodată criza. Am crescut mai mereu cu 30-50%, iar în momentul acesta ritmul e acelaşi. 2014 e un an foarte dificil.”

Watchshop.ro 
şi Toyz.ro, site achiziţionat de Evomag în toamna anului trecut, sunt principalele motoare de dezvoltare În perioada următoare, întrucât creşterea segmentului de IT va fi mai pon-derată în viitor, potrivit antre-pre-norului. “IT-ul mai are unde să crească, dar concurenţa este foarte mare. De aceea, pentru că sunt nişe neacoperite, plănuim să intrăm acolo.”

Mihai Pătraşcu spune că, deşi este contactat des de investitori sau concurenţi pentru a-şi vinde afacerea – “momentan avem patru discu-ţii” -, nu este încă interesat de asta. “Dacă nu mai ai afacerea ta, începi să te plictiseşti. Probabil că un an vei fi cel mai fericit om din lume, dar apoi te degradezi pentru că nu mai ai motivaţie.” 
Admite că un copil i-ar putea schimba perspectiva asupra vânzării Evomag, dar până atunci nu refuză nicio invitaţie la cafea când e vorba despre o ofertă pentru businessul său, chiar dacă momentan nu vrea să facă o tranzacţie – “Înveţi foarte multe din aceste întâlniri. Mai avem mult loc de creştere. Ca antreprenor cauţi şi banii, dar intri într-un joc unde te întrebi mereu dacă poţi mai mult. Asta te ţine treaz”.

sursa: businessmagazin.ro


(P) Culege roadele unui nou inceput cu imprumutul potrivit. Sume intre 100 si 500 de lei, rate fixe saptamanale sau lunare.



Alte articole asemanatoare: