Pe scurt, chiar daca nu asambleaza exoschelete robotizate care sa lupte in zonele de conflict cu inamicul, Musk si-a stabilit drept misiune sa salveze omenirea. Omul de afaceri, care a realizat primele sale milioane cu PayPal si Zip2, incearca sa stopeze incalzirea planetara cu Tesla si SolarCity.

Semnata de Ashlee Vance, jurnalist la Bloomberg Businessweek, cartea “Elon Musk: Tela, SpaceX, and the Quest for a Fantastic Future” este plina de anecdote. Printre altele, autorul relateaza cum tanarul Musk a parasit Africa de Sud pentru Montreal inainte sa-si dea seama ca unchiul sau, la care urma sa se stabileasca, plecase in Minnesota.

Cartea prezinta, de asemenea, strategiile care, pana acum, i-au permis lui Musk sa realizeze imposibilul

1. Stabilirea unui calendar imposibil de respectat

Cand a pus bazele societatii SpaceX, Musk a anuntat public ca noua compania va construi o racheta pe care o va trimite in spatiu la 15 luni de la fondarea intreprinderii. Au trecut insa sase ani pana la primul zbor reusit. Desi termenul nu a fost respectat, Musk si inginerii lui au invatat ce inseamna disciplina, inclusiv in materie de costuri, au invatat sa lucreze, practic, contra-cronometru. Fiecare angajat trebuia sa prezinte rapoarte detaliate privind munca efectuata, pe ore si minute.

2. Si-a ales colaboratori dispusi sa lucreze 90 de ore

Elon Musk cauta nu numai personal ultra-calificat, dar si dispus sa lucreze mai mult de 90 de ore saptamana de saptamana. In plus, tinerii talentati recrutati, obligatoriu celibatari, trebuiau sa impartaseasca acelasi scop: salvarea omenii sau punerea la punct a unor noi tehnologii.

3. Nu suporta problemele fara solutii

Elon Musk nu suporta vestile proaste. Angajatii sai au invatat, astfel, ca, inainte de a se prezenta in fata sefului cu o problema mai delicata, trebuie sa elaboreze un plan de actiune pentru a gasi o solutie. Spre exemplu, una dintre echipele de ingineri care urmau sa-l anunte ca nu pot respecta graficul convenit, au avut ideea de a-i expune lui Musk un plan care sa le ofere timp. Ei i-au spus ca au nevoie de mai multi bani si angajati, punandu-i pe masa un teanc de CV-uri. Musk a acceptat fara sa discute.

4. Mereu in vizorul camerelor de luat vederi

In timp ce miliardari precum Mark Zuckerberg si Bill Bates se feresc de camerele de luat vederi, Elon Musk le cauta, precum Tony Stark. Musk a inteles valoarea acoperirii mediatice, care ii ofera lui si societatilor sale o publicitate gratuita, practic. Dupa ce a vandut Zip2, Musk si-a cumparat un McLaren F1 si a chemat CNN, a carui echipa de filmare a fost la sapte dimineata pentru a suprinde livrarea masinii. De-a lungul anilor, prin aparitiile in mass-media, el a amplificat interesul general pentru firmele sale.

5. Sa lupti pentru a realiza ce ti-ai propus

Elon Musk nu se numara printre patronii cei mai indragiti din lume. In schimb, el este respectat pentru pasiune, tenacitate si pentru ca stie sa-si gestioneze afacerile. Cand Musk descopera o noua oportunitate, el este capabil sa munceasca zi lumina pentru a-si duce la bun sfarsit planul. Ashlee Vance relateaza cum a reusit Musk sa saleveze, in februarie 2013, Tesla, puternic amenintata de probleme tehnice, aparent fara rezolvare. Astfel, in timp ce el negocia vanzarea uzinei companiei Google, in paralel, le-a impus angajatilor sai, ingineri, contabili sau personal administrativ, sa puna mana pe telefon, discutand cu clientii pentru a salva compania. Un joc care i-a permis nu numai sa protejeze Tesla, dar si sa genereze primul beneficiu trimestrial, dezvaluit in mai 2013.