Start-up-uri miraculoase. Profituri record în România

calitate se îmbină şi cu acel simț special pentru afaceri, pot apărea rezultate spectaculoase, iar o rată de creştere de 17.000% nu este nici o greșeală de tipar, nici un număr cu prea multe zerouri, ci o realitate concretă. Şi nu vorbim despre anul 2008, ci chiar de 2012.

Sunt domenii care, chiar şi pe timp de criză, pot avea succes. Şi oameni care au o capacitate uimitoare de a găsi ideea potrivită, pe care să o implementeze la momentul potrivit. Când omul cu capacitatea şi domeniul cu potenţialul se întâlnesc, apare un business solid, cu probabilităţi uriaşe de reuşită.

Industria care permite, poate, cea mai uşoară alăturare de forţe este cea tehnologică, unde puterea ideii, ca peste tot în servicii, de altfel, este foarte mare. Şi mai important este însă faptul că afacerile din acest domeniu îşi câştigă relativ uşor independenţa de climatul economic, ba chiar, în unele cazuri, perioadele tulburi se dovedesc a fi un puternic catalizator.

„Istoria a arătat că unele dintre cele mai mari companii din domeniul tehnologiei şi-au început activitatea sau şi-au accelerat creşterea în perioade de recesiune economică. Poate cele mai bune exemple sunt Microsoft şi Google”, spune Alina Mirea, partener în cadrul Deloitte România.

La mulţi kilometri distanţă, cu aşteptări ceva mai telurice, dar cu la fel de multă îndârjire de a face lucrurile se meargă, se află antreprenorii români din domeniul tehnologic, care au reuşit să îşi dezvolte businessul nu doar pe plan local, ci şi regional şi chiar mondial. Astfel, în clasamentul Technology Fast 50, 2012, realizat de Deloitte, România a avut rezultate record, ocupând locul al treilea în regiune ca reprezentare, după Polonia şi Ungaria.

Clasamentul cu pricina monitorizează cele mai dinamice companii de tehnologie din regiune, în baza ratei de creştere a veniturilor din ultimii cinci ani. România a avut o reprezentare interesantă în acest clasament, în care cea mai scăzută rată de creştere înregistrată de unul dintre jucătorii locali incluşi în top a fost de 264%. Iar cea mai mare a depăşit 17.300%.

VACANŢE PE INTERNET
Deţinătoarea recordului este Vola.ro, cea mai mare agenţie de turism on-line din România. Povestea afacerii are un început indirect în anul 2000, atunci când, în timp ce era student la Facultatea de Finanţe-Bănci, Daniel Truică, managing partner şi fondatorul agenţiei, a plecat în Statele Unite ale Americii prin intermediul programului Work and Travel, un program ce permitea tinerilor din Europa să muncească trei luni şi apoi să călătorească o lună. „Am rămas acolo timp de un an şi jumătate, pentru un internship. În 2004, după întoarcerea în ţară, am întâlnit actualii parteneri de afaceri polonezi, Michal Wrodarczyk şi Jaroslaw Adamski. Împreună am deschis în România un birou destinat programului Work and Travel, după care ne-am extins în Republica Moldova şi Ucraina”, îşi aminteşte Truică. În 2005, Polonia a intrat în Uniunea Europeană şi interesul pentru programul Work and Travel a scăzut, tinerii studenţi preferând să meargă mai degrabă în Marea Britanie. „Am anticipat că şi în România se va întâmpla acelaşi lucru şi am hotărât să schimbăm ceva. Pentru că ne-am dorit cumva să rămânem în domeniu, s-a născut ideea unei agenţii de turism on-line. Astfel, în 2007 s-a născut Vola.ro.”

Au creat un business exact înainte de izbucnirea crizei, într-un domeniu care a avut mult de suferit în anii ce aveau să vină – turismul. Avantajul lor era însă că aleseseră ca mediu de desfăşurare tărâmul infinit al Internetului. Iar asta a schimbat cu totul evoluţia poveştii. „Cred că momentul în care ne-am născut ca business a fost crucial în existenţa noastră şi ne ajută în continuare. Gândiţi-vă că, practic, ne-am născut cu foarte puţin timp înainte de criză, iar asta ne-a făcut să păstrăm o cultură antreprenorială foarte puternică. Întotdeauna am considerat că acesta a fost un lucru pozitiv pentru Vola.ro, pentru că, pe de o parte, s-a triat piaţa de competitori şi, pe de altă parte, s-a accelerat migrarea cumpărătorilor de la mediul off-line către on-line. Asta, plus investiţiile susţinute în tehnologie, este ceea ce ne-a ajutat să creştem”, spune Truică.

Anii de creştere

Teoriile de business pe care s-a bazat tânărul om de afaceri au fost confirmate de cifre concrete. Dacă până în 2010 compania a crescut constant, dar moderat, din 2010 a avut loc o explozie în cifra de afaceri. Concret, în urmă cu doi ani, Vola.ro înregistra o cifră de afaceri de aproape 5,4 milioane de euro, pentru ca, la finalul lui 2011, cifra de afaceri să ajungă la 15,5 milioane de euro, iar pentru 2012 este estimată o cifră de afaceri de 21 milioane de euro.

Încă din primul an de activitate s-au extins în afara ţării – în octombrie 2007 au intrat pe piaţa din Polonia, prin serviciul Fru.pl, iar în luna aprilie a acestui an au intrat şi pe piaţa din Ucraina, prin serviciul Avio.ua. O extindere modestă, în ochii fondatorului, în condiţiile în care ţelul său este să facă din Vola.ro compania lider de turism on-line din Europa Centrală şi de Est. Pentru viitorul imediat însă, adică în următoarele 12 luni, Daniel Truică spune că planul este de a coopta în acţionariat un fond de investiţii care să îi ajute să accelereze investiţiile în tehnologie şi să se extindă pe noi pieţe. „Într-un context general, businessurile din domeniul tehnologic au mai multe şanse să opereze la un nivel regional sau global, pentru că pot fi scalate mai uşor. Odată cu un proces de ieftinire a tehnologiei de care ai nevoie să fondezi un business în domeniul tehnologic, au scăzut şi barierele de intrare”, punctează Truică.

Tocmai aceste avantaje îl fac să creadă că în următorii ani va creşte numărul de mici afaceri pornite în această arie de activitate, unde singura limitare a antreprenorilor va fi dată de lipsa de susţinere financiară din partea unor investitori, sau de capital propriu. „Este principalul impediement pentru a avea start-up-uri cu care să ne mândrim şi care să opereze regional sau chiar global”, adaugă antreprenorul.

DE LA CLUJ, ÎN TOATĂ LUMEA

O poveste similară de succes este împărtăşită şi de Paul Hrimiuc, business development manager la Accesa, companie care dezvoltă aplicaţii on-line pentru sectorul corporate. În 2004, doi tineri absolvenţi de Automatică au identificat oportunităţile care veneau dinspre pieţele occidentale, ale căror companii erau din ce în ce mai interesate să-şi externalizeze bună parte din activităţi către pieţe apropiate, unde forţa de muncă era mai ieftină. Iulian Iuga, unul dintre cei doi fondatori, mai lucrase anterior în industria IT, ca arhitect de sistem şi consultant pentru companii mari din Germania, precum DHL, Deutsche Post şi Post Bank, ceea ce l-a familiarizat cu piaţa şi i-a dat avântul necesar fondării businessului propriu. „România era locul ideal pentru dezvoltarea unei astfel de afaceri, datorită proximităţii geografice faţă de ţările din Vest, similitudinilor culturale, economiei stabile de la acel moment şi ratei de absorbţie a noilor thenologii”, spune Paul Hrimiuc, business development manager la Accesa. Cei doi antreprenori mai aveau un avantaj, anume că se aflau în Cluj, unul dintre cele mai importante centre universitare din ţară, adică, implicit, una dintre cele mai generoase pepiniere de „creiere”, astfel încât afacerea a putut să fie dezvoltată local, fără să fie nevoie să se relocheze în Bucureşti.

Încă din primul an, compania a avut creşteri organice. Din 2004 şi până acum a crescut de la 3 la 40 de angajaţi şi de la o cifră de afaceri anuală de 20.000 de euro, la una de 850.000 de euro. Iar anul acesta au decis că este momentul să se consolideze şi să îşi facă simţită prezenţa şi pe piaţa din Capitală, aşa că, la începutul lui 2012, au deschis un birou şi la Bucureşti. Practic, expasiunea s-a făcut oarecum în sens invers, pentru că extinderea în ţară a fost precedată de una externă, după ce, în aprilie 2011, Accesa a deschis un birou în Germania, la München. În plus, antreprenorii clujeni au parteneriate cu firme din Danemarca, Suedia, Austria, Elveţia, Marea Britanie şi Japonia, ţări pentru care oferă servicii din România. În momentul de faţă, Accesa se află pe locul 28 în topul celor mai dinamice companii tehnologice din regiune, cu o rată de creştere de 501% de la un an la altul.

Reţeta succesului

„Un motiv pentru succesul acestor companii şi al industriei, chiar şi în perioade dificile, este dependenţa crescândă de tehnologie, pe care o experimentăm cu toţii, pe toate palierele – acasă, la serviciu, în societate, mai nou, în educaţie şi chiar religie”, spune Alina Mirea, de la Deloitte. Aceasta mai enumeră şi alte avantaje ale înfiinţării unui start-up în această industrie. În primul rând, este vorba despre o investiţie relativ minimă din punct de vedere financiar – o companie de tehnologie mizează în primul rând pe talentul angajaţilor, care, de cele mai multe ori, sunt chiar antreprenorii. Apoi, au avantajul de a putea lansa produse şi servicii inovatoare, care se adresează unei nişe de piaţă sau răspund unor nevoi clare. În plus, modelul şi structura unui astfel de business dau afacerii flexibilitatea de a se adapta imediat.

Statisticile arată că, după scăderea semnificativă din 2009, companiile de profil din România şi-au reluat ascensiunea în 2010 şi 2011, un indicator foarte bun în acest sens fiind activitatea intensă de recrutare din ultimele luni a industriei de tehnologie. „Uitându-ne la rezultate în contextul celor cinci ani de când România participă la programul Deloitte Technology Fast 50, remarcăm că majoritatea finalistelor noastre ocupă din nou locuri în prima parte a clasamentului, o situaţie comparabilă cu anul 2010, când România a avut cea mai bună reprezentare, adică şapte companii. Pe de altă parte, rezultatele pe 2012 pot fi etichetate drept cele mai bune din istoria clasamentului pentru industria românească de tehnologie. În plus, cu o creştere medie de 3.408%, finalistele noastre se situează cu mult peste media clasamentului per ansamblu, iar România ocupă acum locul al treilea în regiune ca reprezentare, după Polonia şi Ungaria”, mai spune Mirea.

Iar anul viitor ar putea aduce rezultate cel puţin la fel de bune, de vreme ce majoritatea participanţilor de anul acesta mizează pe o rată de creştere între 11% şi 25% a cifrei de afaceri în 2013. „Pentru România, tehnologia reprezintă, fără îndoială, un domeniu de referinţă; dovadă sunt companiile care au făcut deja istorie, evoluând adesea de la un start-up modest, dar ambiţios, la companii de talie internaţională, care fie s-au extins peste hotare, fie au fost preluate de companii multinaţionale”, completează partenerul Deloitte.


(P) Culege roadele unui nou inceput cu imprumutul potrivit. Sume intre 100 si 500 de lei, rate fixe saptamanale sau lunare.



Alte articole asemanatoare: