Numarul de clienti ai serviciului de televiziune digitala Digi TV a atins 140.000 de abonati. Pe o piata potentiala de 600.000 de gospodarii, concurenta, Max TV si Focus Sat, nu a reusit sa stranga mai mult de 30.000 clienti, spun surse autorizate de pe piata.
Cauza acestei stari de fapt se datoreaza modului in care au pornit cei trei operatori. Digi TV s-a bazat pe investitiile companiei RCS&RDS, puternica pe piata cablului si care a avut suficiente resurse de a porni in forta. Avand in vedere infrastrutura pe care o are in spate, serviciul Digi TV si-a permis sa dubleze anul trecut numarul de posturi care pot fi receptionate de la 32 la 64. Ele sunt grupate in opt pachete.
Cel de baza, care ofera peste 40 de programe este oferit gratuit un an de zile. Specialistii de pe piata spun ca acesta este unul din motivele pentru care a fost atras un numar mare de clienti de catre acesta platforma digitala.
Operatorii lui Max TV si Focus Sat au fost, cel putin initial, firme romanesti, ce nu au avut in spate firme puternice care sa reziste pe piata distributiei de televiziune.
Astfel, Focus Sat, pentru a putea rezista pe piata, a fost vandut in proportie de 50% firmei americane UPC. Aceasta a insemnat si o a doua lansare. Surse autorizate de pe piata spun ca Focus Sat nu s-a putut impune, datorita unei politici comerciale gresite: au oferit in pachete separate Pro TV si Antena 1, ceea ce insemna ca pentru vizualizarea lor, clientul era nevoit sa plateasca mai mult decat la concurenta. Situatia a fost remediata intre timp si astfel Focus Sat se anunta ca un competitor adevarat al Digi TV. Mai mult, Focus Sat ofera si servicii de Internet prin satelit.
Max TV este operat de Digital Cable Systems si a fost lansat pe 1 iulie. Compania care opereaza Max TV este una cu capital exclusiv autohton. Multi dintre actionarii companiei au actiuni si la diferite firme de cablu din mediul rural.
“Piata potentiala este segmentata pe trei categorii de clienti. Prima ar fi alcatuita de cei care nu au acces la serviciul de cablu. A doua categorie ii include pe cei din localitatile mici care au acces la servicii de cablu scumpe, care ofera programe putine si au servicii de proasta calitate. In sfarsit, ultima categorie include pe cei care au case de vacante”, ne spune Ionut Tarcea, marketing manager la RCS&RDS.
Tarcea nu crede insa ca platformele digitale sunt un concurent real al firmelor de cablu. “Clientii de la firmele de cablu au o anumita inertie in a-si schimba operatorul. Pe de alta parte, operatorii de cablu ofera pachete de servicii, unde pe langa televiziune ofera telefonie si Internet.
Mai exista si o problema legata de posibilitatea de receptie prin satelit. “In marile aglomerari urbane exista limitari ale antenei parabolice spre satelit. De exemplu, cei situati in partea de nord-vest a orasului nu pot avea acces la satelitul nostru situat spre sud-vest” ne-a declarat Tarcea.
Si vicepresedintele Asociatiei de Comunicatii prin Cablu, Constatin Harasim, vede avantajele cablului. “Prin cablu se pot oferi si alte servicii. Pe de alta parte, daca ai cablu si mai multe televizoare, poti viziona la fiecare alt program. La transmiterea prin satelit ai nevoie de un decodor, asa ca daca ai mai multe televizonare, cand schimbi la unul, schimbi la toate. Sau cumperi mai multe decodoare”, ne spune Harasim. Pe de alta parte, Harasim precizeaza ca platformele digitale sunt mai putin dependente de infrastructura ca serviciile prin cablu. “Am informatii de la cablisti ca privesc cu teama aparitia si dezvoltarea platformelor digitale” ne spune vicepresedintele ACC.