Afacerea "Fregatele zburatoare"

Contractul pentru achizitionarea a sapte avioane de transport pentru MApN, menite a inlocui vechile aeronave Antonov 24 si 26, este pe cale sa se transforme intr-un scandal cu ecouri internationale. Oficialii Armatei sunt acuzati ca au organizat licitatia astfel incat, “din oficiu”, sa se califice o singura oferta, cea a firmei ALENIA.

Aceeasi firma a pus la dispozitia MApN sisteme de comunicatii prin satelit. Tot ALENIA a furnizat echipamente pentru controlul traficului aerian catre ROMATSA, unde generalul Gheorghe Catrina este membru in Consiliul de Administratie. Acelasi Catrina este presedintele comisiei de licitatie care a desemnat castigatoare firma ALENIA, partea romana urmand sa achite 329 milioane de euro.

Reprezentantii firmei spaniole EADS CASA, eliminata, desi avea o oferta de pret mai buna cu 12 milioane de euro, au anuntat ca vor contesta licitatia.

Principalii ofertanti in cadrul licitatiei au fost firmele EADS CASA (Spania) cu avionul C-295 si ALENIA (Italia) cu avionul C-27J Spartan. Deschiderea ofertelor a fost facuta la data de 22 noiembrie, cand s-a constatat ca oferta financiara a spaniolilor era mai buna decat cea a firmei italiene.
Oferta spaniolilor de la EADS CASA a fost de 317,26 milioane de euro, cu 11,66 milioane mai “ieftina” decat cea a firmei italiene (328,92 milioane euro). Cum criteriul aplicat pentru atribuirea contractului era “pretul cel mai scazut”, parea ca iminenta declararea ofertei spaniolilor drept castigatoare a licitatiei.
Lucrurile nu s-au petrecut asa, ba dimpotriva! Spaniolii au fost instiintati de ROMTEHNICA (firma, din subordinea Ministerului Apararii, insarcinata cu organizarea licitatiei si intocmirea caietului de sarcini) ca tratativele pentru cumpararea celor 7 avioane vor continua doar cu ALENIA, firma italiana.

Surse din domeniul apararii spun ca decizia este mai mult decat dubioasa si a fost obtinuta prin manipularea caietului de sarcini si a licitatiei pentru a se izbuti descalificarea ofertei spaniolilor. In caietul de sarcini ar fi fost introdusi parametri tehnici favorabili italienilor.

Niciunul dintre acestia nu ar fi fost declarat drept eliminatoriu, dar tocmai acestea au fost motivele pentru care oferta spaniola a fost eliminata pentru a se face loc ofertei mai scumpe a italienilor.

Cinci motive de doi bani care costa 12 milioane de euro

Specialisti in domeniul aviatiei afirma ca motivele invocate pentru respingerea ofertei spaniole nu stau in picioare.
Unul dintre acestea este chiar gogonat. Comisia a apreciat drept nesatisfacator timpul necesar atingerii inaltimii de 5.000 de metri, in configuratie de transport. Membrii au motivat, vadit eronat, ca avionul din oferta EADS CASA ar reusi performanta doar in 19 minute, nu in 15 minute, cat se solicita in caiet.

In realitate, firma spaniola specificase ca avionul C-295 atinge inaltimea in 14 minute, nu in 19, cum a inteles comisia.
Un alt motiv “gasit” de comisie este inaltimea paletilor ce pot fi transportati cu avionul. Oferta spaniolilor precizeaza ca pot fi transportati, cu aeronavele C-295, un numar maxim de 4+1 paleti de dimensiunea 88” X 10” (dimensiunea, in inch, este cea standard NATO; 1 inch = 2,54 centimetri).

Ei bine, comisia MApN a stabilit conditia minima de inaltime a paletilor de 83 inch, cea din oferta spaniolilor fiind de maxim 62,5 inch. Standardele NATO nu mentioneaza insa inaltimea paletilor, sustin sursele noastre, conditia impusa de comisia de licitatie avand drept rezultat favorizarea firmei italiene ALENIA.

Alte doua motive care au descalificat EADS CASA sunt lipsa unui sistem de autoprotectie electronic (sursele spun ca nu reprezinta un parametru-cheie) si a unui motor auxiliar cu functionare la sol (spaniolii spun ca modul “Auxiliar Power Unit” asigura indeplinirea tuturor cerintelor).

Cel de-al cincilea “argument” pentru respingerea ofertelor este cerinta unui sistem pentru inregistrare voci cabina piloti care sa retina cel putin informatiile inregistrate pe parcursul intregului zbor, adica mai mult de 5,5 ore. Or, sustin specialistii, este foarte putin probabil sa existe sisteme care sa permita inregistrarea pe o durata atat de mare.

MApN, prins in capcana propriilor justificari

Secretarul de stat din cadrul Ministerului Apararii Nationale Ion Ioan a recunoscut ieri, dupa nenumarate balbe, ca nu exista in lume nicio companie producatoare de avioane militare, in afara de ALENIA, care s-ar fi incadrat in conditiile cerute de caietul de sarcini pentru achizitionarea de avioane transport mediu/scurt.

Cu toate acestea, Ion Ioan a negat categoric faptul ca licitatia a avut din “oficiu” un singur castigator: ALENIA Aeronautica Italia. La fel cum a negat o eventuala legatura intre faptul ca ALENIA este firma care a pus gratuit la dispozitia MApN sisteme de comunicatii prin satelit si castigarea licitatiei de catre aceasta.
Integral in Romania Libera

Romania Libera, 07 dec 2006


(P) Culege roadele unui nou inceput cu imprumutul potrivit. Sume intre 100 si 500 de lei, rate fixe saptamanale sau lunare.