Marketingul viral a castigat popularitatea definitiv in reteaua mondiala. Foarte multe afaceri adopta aceasta strategie de marketing pentru a obtine partea lor din piata si din castig. Metoda dezvoltata de Hotmail de a creste numarul abonatilor este un exemplu clasic de marketing viral.
Cum a facut Hotmail?
Dupa cum stiti, Hotmail este unul dintre primii furnizori de email gratuit bazat pe web, adica fara a avea nevoie de un program ca Outlook pentru a trimite si primi emailuri. Strategia lor de marketing a inceput prin a oferi adrese gratuite de email si servicii suplimentare legate de aceasta. Fiecare mesaj trimis printr-o adresa hotmail are un anunt pe partea de jos in care scrie: “Get your private, free email at http://www.hotmail.com.” adica “Fa rost de email gratuit pe http://www.hotmail.com”.
Si desigur, abonatii Hotmail o sa foloseasca email-ul de a trimite mesaje prietenilor si colegilor. Acesti colegi si prieteni vor primi mesajele pe care o vor citi, dupa care o sa dea click pe lincul aflat pe partea de jos a paginii. Prin acest click si ei o sa se aboneze la serviciile Hotmail ca si aceia de la care au primit mesajul. Dupa care si acesti abonati noi vor trimite mesaje la prietenii si colegii lor. Iar roata se invarteste si iar se invarteste…
Iata de ce are marketingul viral puterea de a atinge mii, sau chiar milioane de oameni intr-un timp asa de scurt si efort minim din partea celui care a initiat.
Elementele marketingului viral
Dr. Ralph Wilson, un consultant de comert electronic a numit cinci elemente sau altfel zis cinci principii de baza al marketingului viral. O tehnica de marketing viral trebuie sa contina toate aceste principii. Cu cat folosesti mai mult aceste elemente, cu atat va fi strategia mai puternica.
1. Produse sau servicii gratuite. Aceasta este primul principiu de marketing viral folosit de cei mai multi. Cand o persoana aude cuvantul “GRATIS”, iese interesul din el si imediat vrea sa se foloseasca de oportunitate. Produsele, serviciile ieftine si necostisitoare poata sa aiba un efect asemanator, dar cuvantul “GRATIS” aduce rezultate mai bune.
Rabdarea este importanta in marketingul viral. Prin faptul ca dai cadou produse sau servicii poate ca n-o sa aduca un venit instantaneu, dar ajuta la crearea unei baze viitoare de potentiali clinti.
2. Transfer usor. Mediul folosit de a transmite mesajul de marketing catre oameni trebuie sa fie usor. Marketingul viral a fost viguros pe internet din cauza usurintei comunicatiei oferita de tehnologie. Emailul, sit-urile web, descarcarile de software sunt numai cateva exemple ce se pot folosi in marketingul viral.
De asemenea este bine ca mesajul sa fie scurt pentru a putea copia si transmite mai departe foarte usor. Simplu si scurt, dar la subiect este cel mai bine ca si reclamele Hotmail din partea de jos al emailurilor.
3. Studierea motivatiei si a comportamentului. O strategie de marketing construit pe motivatiile si comportamentul oamenilor este un plus precis. Oamenilor ii place popularitatea. Aceasta motivatie de exemplu face ca oamenii sa comunice mult mai mult cu prietenii si cunoscutii.
4. Utilizarea retelelor existente. Conform oamenilor de stiinta din domeniul social, o persoana obisnuita are in jur de 8-12 membri in reteaua apropiata de familie, prieteni si colegi. Mai mult, internetul face posibil ca acest cerc de persoane apropiate sa creasca. Invatarea folosirii acestor retele deja existente in marketingul viral produce rezultate mai bune.
5. Foloseste-te de resursele altora. Marketingul viral nu trebuie sa-ti consume toate resursele. Folosirea altor sit-uri de a posta articole, poate duce la o gramada de cititori fara nevoia de a construi o pagina proprie.
Cel mai important este sa inveti aceste elemente si principii de baza de marketing viral inainte de a pune in practica. Fiind prea agresiv fara a termina tema de acasa te duce in paguba in loc de succes.