Războiul de milioane dintre Tocmai.ro și Mercador.ro

anunturi_55747900Un război al ambițiilor, un război al banilor, un război în urma căruia doar unul va câștiga. Bătălia a început în online, a ajuns pe TV, este deja pe outdoor, chiar și în print.

Două site-uri de anunțuri gratuite, Tocmai.ro și Mercador.ro, încearcă din răsputeri să-i atragă pe românii care vor să cumpere și să vândă diverse produse și servicii. Lupta se dă la baionetă pentru fiecare cont, pentru fiecare click, pentru fiecare client unic. Cine va câștiga?

De la jumătatea anului trecut, lupta dintre cele două site-uri s-a întețit, acestea ieșind la atac pe toate canalele media disponibile: pe posturile de televiziune, în presa scrisă, la radio, pe stradă și pe internet. Mercador și Tocmai au ajuns printre primii spenderi de publicitate din media românească, în vremuri în care banii banii sunt prețioși și rari.

Bătălia este cu atât mai strânsă cu cât fiecare dintre cele două companii a investit până acum bani grei în publicitate, iar fiecare vizitator unic înseamnă recuperarea investiției. Vorbim despre recuperarea investiției, deoarece firmele care dețin cele două site-uri sunt pe pierderi mari, fiind departe de a trece pe profit.

În primul rând, vă prezentăm cine sunt proprietarii celor mai mari site-uri de anunțuri gratuite din România. Mercador.ro este deținut de compania Allegro Online Services România SRL, din București. Potrivit rezultatelor financiare transmise la Ministerul Finanțelor Publice (MFP) pentru anul 2012, la o cifră de afaceri de aproximativ 236.000 de lei și la cheltuieli de puțin peste 8 milioane de lei, compania a încheiat anul cu o pierdere netă de 7,24 milioane lei (circa 1,6 milioane euro).

Allegro Online Services România face parte din Allegro Group, care mai deține alte două site-uri importante din România: Autovit.ro și Compari.ro. Allegro Group România este parte a grupului internațional Allegro, care și-a început activitatea în 1999, în Polonia.

Allegro Online Services România este controlată în proporție de 99,9% de compania olandeză MIH Allegro BV, iar diferența de 0,1% este deținută de firma olandeză Myriad International Holdings BV. Consiliul de Administrație al companiei este format din patru cetățeni străini: Bob Van Dijk, Arthur Nicolaas Wilhelmus Van Wijk Jurriaanse și Liska Vaclav. Allegro Online Services România figura, în 2012, cu opt angajați.

Site-ul Tocmai.ro este administrat de compania Sibmedia Interactive SRL din Sibiu. La rândul său, firma sibiană este deținută în proporție de 95% de compania norvegiană SC Schibsted Classified Media AS, restul de 5% din capitalul social fiind în posesia SC Seveds Capital SRL din Sibiu.

Administratorii societății Sibmedia Interactive SRL sunt Tocca Ștefan Radu, Yndestad Stein și Frey Eric Martin Linus. Compania a avut pierderi și mai mari, în 2012, cifrate la 9,21 milioane de lei (aproximativ 2 milioane de euro), conform bilanțurilor depuse la Direcția de Finanțe. Compania Sibmedia Interactive a avut, în 2012, doar trei salariați și o cifră de afaceri de 1,05 milioane de lei. Cheltuielile companiei au depășit ușor suma de 11 milioane de lei.

Care au fost cheltuielile cu publicitatea

Dar să vedem care dintre ele a cheltuit mai mult pentru promovare timp de șase luni, în perioada septembrie 2013-februarie 2014. Allegro Group România, societatea care administrează site-ul Mercador.ro, a investit, în perioada menționată, 10,45 milioane de lei, sumă echivalentă cu aproximativ 2,32 milioane de euro, potrivit datelor transmise Money.ro de agenția de monitorizare a publicității Alfa Cont, care monitorizează cele mai importante ziare, zece stații radio și opt canale de televiziune importante.

În total, timp de șase luni, Mercador.ro a rulat 4.183 spoturi și campanii de publicitate.

Site-ul concurent, Tocmai.ro, deținut de compania Sibmedia Interactive SRL, a plătit, în perioada septembrie 2013-februarie 2014, 11,23 milioane de lei pentru promovarea pe TV, la radio și în presa scrisă. Suma este echivalentă cu aproximativ 2,49 milioane de euro. În perioada de referință, Tocmai.ro a derulat 4.210 spoturi și campanii de publicitate.

Aceste cifre reprezintă sumele conform rate-card, adică reprezintă prețurile de listă. Cel mai probabil, fiind clienți permanenți ai instituțiilor media și având în derulare campanii continue, cele două site-uri au beneficiat de anumite reduceri, însă aceasta rămâne o informație confidențială.

Pe de altă parte, aceste cifre nu cuprind cheltuielile efectuate cu publicitatea pe internet, cum ar fi prin Google AdSense sau pe Facebook. Astfel, dacă luăm în considerare eventualele discounturi obținute la prețurile de mai sus, pe de o parte, și cheltuieli suplimentare pentru promovarea online, putem presupune că sumele prezentate se apropie de cele reale investite de Tocmai.ro și Mercador.ro în publicitatea agresivă pe toate canalele aflate la îndemâna românilor.

Cine e mai puternic pe Internet

În total, cele două site-uri au investit, în doar șase luni, aproape 5 milioane de euro în publicitate, fiind astfel un contributor important care a mișcat piața în această perioadă.

Cu toate că a cheltuit mai puțin pentru promovare, Mercador.ro este peste Tocmai.ro la numărul de vizitatori unici pe site. În luna februarie 2014, Mercador.ro a avut 3,93 milioane de clienți unici, depășind cu aproape 270.000 site-ul concurent. Tocmai.ro a încheiat luna februarie cu 3,66 milioane de unici, conform datelor publicate de Studiul de Audiență și Trafic Internet (SATI).

În ceea ce privește numărul de afișări, însă, Tocmai.ro câștigă bătălia. În februarie, a avut 363,79 milioane de afișări, față de 333,67 milioane de afișări înregistrate de Mercador.ro.

Pe Facebook, Tocmai.ro domină detașat cu aproximativ 456.300 de fani, comparativ cu pagina Mercador.ro, care a adunat circa 260.300 de like-uri. De altfel, cele două site-uri dețin primele două locuri în clasamentul paginilor care oferă servicii web din România.

Totuși, în topul general, Tocmai.ro se află pe poziția a 127-a, în timp ce Mercador.ro este abia pe locul 289, potrivit informațiilor Facebrands, serviciul de monitorizare a paginilor de Facebook. Majoritatea fanilor ambelor site-uri de pe această rețea de socializare au vârste cuprinse între 18 și 24 de ani.

Însă, chiar dacă Tocmai.ro are mai mulți fani, se pare că cei ai Mercador.ro sunt mai activi. Dacă despre Tocmai.ro discută 6.157 persoane, despre compania concurentă vorbesc pe Facebook 8.387 utilizatori.


(P) Culege roadele unui nou inceput cu imprumutul potrivit. Sume intre 100 si 500 de lei, rate fixe saptamanale sau lunare.



Alte articole asemanatoare: