Cum a facut avere de pe urma creditelor pentru clasa mijlocie patronul PPF, cel mai bogat om din Cehia

Praga este o bijuterie turistica, dar totusi un loc prea ingust pentru cineva care a facut avere din tranzitia Republicii Cehe la capitalism. Din acest motiv, Petr Kellner, cel mai bogat om din Europa Centrala si proprietarul PPF (First Privatisation Fund), cel mai mare grup financiar al tarii, calatoreste frecvent in China.

Intreprinzatorul in varsta de 43 de ani se plimba prin magazinele si pietele din aceasta tara incercand sa afle ce cumpara clasa de mijloc in formare si cum isi plateste aceasta cumparaturile, scrie Financial Times. Kellner spera sa afle daca modelul legat de cheltuieli alimentate de credite de consum aparut in Praga cu 15 ani in urma reapare acum in Shenzhen.

O tendinta similara ar genera o oportunitate uriasa pentru Home Credit, divizia de credite de consum a PPF.

Kellner explica in detaliu cum a invatat sa faca bani din tranzitia Cehiei de la comunism la capitalism. “Cred ca este un principiu care functioneaza in fiecare tara,” spune el. “Toata lumea vrea sa cumpere un televizor sau un frigider printr-un credit”.

Modelul este simplu: abordezi segmentul inferior al clasei mijlocii, indivizi ale caror venituri sunt prea mici pentru a capta atentia bancilor traditionale, si le acorzi primele credite de consum pentru achizitionarea de bunuri ca televizoare si masini de spalat. Celor care ramburseaza creditul la timp li se acorda mai multe produse, cum ar fi carduri de credit.

Pe masura ce clientii sai devin mai bogati – China de exemplu are o rata de crestere economica de aproximativ 10%, Home Credit intentioneaza sa le acorde primele credite auto si credite ipotecare si sa le acorde o gama completa de servicii financiare, incluzand si asigurarile.

“In China testam piata deocamdata”, spune Kellner.

Modelul este deja probat in alte economii cu un ritm rapid de dezvoltare aflate la est de Praga. Home Credit este prezent in Slovacia, Ucraina si Kazahstan si a devenit al doilea mare jucator pe segmentul creditelor de consum in Rusia, detinand 22% din piata. Divizia din Rusia a Home Credit a raportat un profit net de 27 mil. dolari anul trecut, in crestere cu 127% fata de anul anterior. Insa riscurile de a opera intr-un mediu instabil din punct de vedere juridic pot fi foarte mari. Astfel, compania si-a redus creditele de consum intarindu-si in paralel operatiunile de creditare prin intermediul cardurilor de credit.

Kellner sustine ca orientarea catre est este o miscare normala pentru compania sa. “Credem ca avem sanse mai mari de succes decat altii pentru ca intelegem mai bine aceste piete”.

Dupa ce a studiat pentru a obtine o diploma in mecanisme industriale, Kellner

si-a creat prima companie, care comercializa fotocopiatoare. Prin intermediul acesteia, Kellner a obtinut un credit bancar pe care l-a folosit pentru a lansa PPF in anul 1991.

O companie nelistata detinuta in procent de 95% de Kellner, PPF a fost unul dintre multele fonduri de investitii ce au aparut la inceputul anilor ’90.

Majoritatea fondurilor au intrat in faliment, insa PPF a cumparat 20% din Ceska Pojistovna, principala companie de asigurari detinuta de stat.

Prin alianta cu IPB Bank, care detinea 30% din Ceska Pojistovna, Kellner a preluat controlul asupra intregii companii. Cu profiturile generate de aceasta, PPF a finantat alte initiative, cum ar fi Home Credit, lansata in 1997.

Kellner a devenit al 119-lea cel mai bogat om de pe planeta, cu o avere neta de aproximativ 6 mld. dolari, conform Forbes.

PPF administreaza in prezent active in valoare de peste 10 miliarde de dolari. Totusi, pentru a se extinde, Kellner se gandea fie sa vanda Ceska, fie sa listeze PPF. In cele din urma, el a creat un joint- venture intre Ceska si Assicurazioni Generali, care va da nastere celei mai mari companii de asigurari din regiune. Generali, care va detine 51% din noua companie, i-a platit PPF 1,1 miliarde de dolari pentru pachetul sau, bani care pot fi acum utilizati de PPF in vederea extinderii.

Crearea companiei mixte reprezinta punctul culminant al unui indelungat proces de simplificare a structurii corporatiste a PPF in vederea unei transparente sporite.

In Romania, achizitii in asigurari

Home Credit nu a venit si in Romania, desi PPF a tatonat piata bancara locala incercand sa preia controlul asupra Romexterra Bank. In cele din urma, cehii au pierdut competitia cu ungurii de la MKB sustinuti de Bayerische LB, asa incat au decis sa-si vanda participatia de circa 20% achizitionata la Romexterra. In prezent, incearca sa preia o participatie la o banca din China. In Romania, fondul este interesat si de piata asigurarilor, unde a preluat ARDAF si RAI, dar si de industria hoteliera.


(P) Culege roadele unui nou inceput cu imprumutul potrivit. Sume intre 100 si 500 de lei, rate fixe saptamanale sau lunare.



Alte articole asemanatoare: