BlogInvest.ro


A câştigat la Loto şi a făcut un lanţ de magazine. Pariul unui piteştean pe comerţul modern la ţară


jam_35341000Un piteştean a reuşit ce alţi retaileri internaţionali doar analizează. A pariat pe comerţul modern în mediul rural şi a i-a ieşit. Are un lanţ de 6 magazine şi un business de familie profitabil.

Liviu Ionică (38 de ani) este printre puţinii români care au pariat pe comerţul modern într-un mediu la care marii retaileri se uită, dar îl consideră încă ostil şi neprofitabil.

Are în mediul rural un lanţ de patru minimarketuri sub brandul Jam şi alte două supermarketuri la oraş, în Topoloveni (600 de mp) şi Piteşti, magazine pe care le-a deschis începând cu 2002 atunci când s-a lansat în afaceri cu banii pe care i-a câştigat la Loto 6 din 49.

“Am început comerţul cu produse alimentare în anul 2002, împreună cu un cumnat, într-un complex comercial de 750 de mp din Topoloveni pe care îl aveam în proprietate. Era un mic magazin alimentar de 120mp, iar abilităţile mele de atunci erau teoria din şcoală şi practica pe care am efectuat-o în magazinele tip autoservire de stat din Piteşti, din anii 1991-1994”, a povestit pentru ECONOMICA.NET Liviu Ionică. El îşi pune succesul şi seama faptului că nu a trebuit să facă credite bancare sau să plătească chirie.

După patru ani, la ţară

Patru ani mai târziu, Ionică şi-a început aventura în mediul rural deschizând un magazin de 250 de mp chiar în localitatea unde s-a născut: Vedea. “Era  o zona unde comerul nu era la un nivel de competiţie asemănător zonelor urbane”, explică patronul Jam care a mai inaugurat în 2009, în zona rurală Făgeţel (judetul Olt) un alt Market Jam de 200mp, apoi încă alte 2 magazine de 100 şi 120mp tot în zona rurală. Primul supermarket “de oraş” la inaugurat în Topoloveni în 2008, iar în 2011 a mai deschis o unitate de 650 de mp în Piteşti.

Cum se face de fapt comerţ modern în mediul rural

La finele anului trecut, oficialii Profi Rom Food, companie ce operează al doilea cel mai mare lanţ de retail modern după numărul de magazine, declara că amână proiectul pe care îl gândiseră pentru mediul rural, motivând “un volum mare de concurenţă neloială”. Detalii aici: Ce planuri are Profi pentru 2014: renunţă la conceptul magazinului de la ţară

Pentru managerul Jam, la opt ani de experienţă în comerţul modern rural, lucrurile se vâd însă dintr-un alt unghi. “Comerţul  din sate este slab dezvoltat în multe zone, iar populaţia migrează săptămânal la hipermarket în oraşe. Este încă loc pentru a se investi în aceste zone, dar pentru cine vrea să se extindă, bineînţeles că nu toate zonele reprezintă un mare potenţial de profitabilitate. Investiţiile efectuate cu experienţă în sate sunt viabile şi nu au un grad ridicat de vulnerabilitate. Un minus îl au cei cu unul sau doua magazine care nu au putere de negociere pentru obţinerea preţurilor competitive în relaţia cu furnizorii”, a explicat pentru ECONOMICA.NET Liviu Ionică. El mai spune că nu practică “vânzarea pe caiet” pentru că “este una nesănătoasă”.

De ce este bine la ţară

În supermarketurile Jam există aproximativ 7-8.000 de produse (SKU), iar în Market Jam (magazinele săteşti) 4.500 -5.000 SKU-uri, cu menţiunea că lanţul comercializează în proporţie de 70-80% produse fabricate în România, prioritate având produsele strict din zona judeţului Argeş. Comparând cele două business-uri, Ionică spune că la ţară are mai puţini cumpărători, dar poate practica un adaos mai mare, salariile sunt mai mici, iar competiţia aproape inexistentă. “Ca şi particularităţi ale comerţului rural putem aminti numărul mai redus de clienţi, în funcţie de densitatea populaţiei în zonă, un adaos comercial mai mare, forţa de muncă mai ieftină, competiţia în piaţă este scăzută, fiind zone unde nu ajung marile reţele. Şi nici nu vor ajunge în viitorul foarte apropiat”, susţine acesta.

Afaceri în creştere, se pregătesc de exit

Business-ul Jam a crescut anul trecut, la fel şi profitabilitatea, în ciuda situaţiei economice instabilă din ţară şi a faptului că cei care cumpără sunt mult mai atenţi la serviciile oferite, la bugetul pe care îl au şi la seriozitatea comerciantului. Compania Ionton Dali Dans SRL, care operează supermarketurile Jam, a raportat în 2013 afaceri de peste 5 milioane de euro “şi profit suficient având în vedere că nu avem leasing-uri, credite, rate”, în timp ce Tony’s Center 2003, care operează magazinele săteşti Jam a avut o cifră de afaceri de aproximativ 1 milion de euro. În 2012, din datele Ministerului de Finanţe, Ionton Dali Dans a raportat afaceri nete de 22,6 milioane de lei (5 milioane de euro) şi un profit de 1,1 milioane de lei (peste 256.000 de euro), iar Tony’s Center 2003 aproximativ 5,1 milioane de lei (1,1 milioane de euro) cifră de afaceri şi 55.300 de lei  (12.300 de euro) profit.

“Pentru 2014 avem previziuni de creştere a cifrei de afaceri la cele două magazine Supermarket Jam cu 5-10%, dar nu avem în vedere o eventuală extindere a numărului de magazine. Fiind o afacere de familie, o eventuală extindere şi profiturile suplimentare nu ar aduce o îmbunătăţire a calităţii vieţii de familie, ba din contra, acest tip de afacere necesitând un volum mare de timp acordat. Mă gândesc pe viitor şi la un eventual  ,,exit”  din această afacere dacă cineva va fi interesat să preia magazinele. Momentan există cineva care are intenţia de a cumpăra un magazin”, dezvăluie managerul Jam, potrivit căruia business-ul său este divizat în două firme – magazinele din zona rurală fiind administrate de familia surorii sale, iar supermarketurile de el.

Share this article


(P) Culege roadele unui nou inceput cu imprumutul potrivit. Sume intre 100 si 500 de lei, rate fixe saptamanale sau lunare.




Alte articole asemanatoare:

Norton Safe Web Certificat Web ziare ziare Stiri ziare.org Revista Presei
like la pagina pentru a continua!