În fiecare an, publicația 24/7 Wall St. identifică zece branduri americane care, în opinia sa, vor dispărea până la sfârșitul anului. Lista din acest an se bazează în special pe faptul că fuziunile și achizițiile din piață au atins niveluri fără precedent. Unele branduri ar putea dispărea din cauza produselor slabe sau al unui management neperformant.
Domeniile cele mai sensibile din acest punct de vedere sunt: retailul, unde câteva companii ar putea supraviețui doar dacă sunt vândute, industria broadband, care se află în plin proces de consolidare, dar și telecomunicațiile, unde se duce o bătălie pentru creșterea cotei de piață.
După cinci ani de predicții, 24/7 Wall St. a reușit să prevadă dispariția a 24 de branduri dintr-un total de 49 nominalizate.
Metodologia studiului se bazează pe următorii indicatori: scăderea vânzărilor și pierderile finaniciare, dezvăluiri din partea fondatorilor brandului că ar putea ieși din afacere, costurile în creștere nu pot fi amortizate prin scumpirea produsului, vânzarea companiilor, falimentul, pierderea majorității clienților și scăderea cotei de piață.
Iată lista brandurilor americane care, susțin autorii studiului citat, vor dispărea în anul 2014.
1. Lululemon. Soarta companiei producătoare de îmbrăcăminte sport pentru femei a luat o altă turnură după luna martie 2013, când Lululemon a rechemat o mare parte din pantalonii de yoga. Problemele au continuat cu schimbari de management, scăderea veniturilor și prăbușirea prețului acțiunilor pe bursă. Directorul executiv al companiei, Christine Day, a demisionat în luna iunie 2013, iar fondatorul și președintele companiei, Chip Wilson, a anunțat în decembrie că va demisiona. Wilson a revenit în calitate de potențial cumpărător privat al brandului, însă este puțin probabil să îl poată cumpăra la un preț mic. Ultimul bilanț financiar trimestrial al Lululemon reflectă problemele companiei. Veniturile au crescut ușor, până la 385 milioane dolari, de la 346 milioane dolari, in aceeasi perioada a anului trecut. Cu toate acestea, venitul net s-a prăbușit de la 47 milioane dolari la 19 milioane dolari. Prețul acțiunii a scăzut cu 50% de la nivelul maxim atins la începutul lunii iunie 2013.
2. DirecTV. Planul companiei AT&T de a achiziționa gigantul TV prin satelit DirecTV este un exemplu prin care un operator de bandă largă încearcă să se extindă pentru a ajunge în familiile americane. Serviciul TV prin cablu al AT&T, U-verse, a avut un succes modest, având doar 5,7 milioane de clienți, comparativ cu cei 38 de milioane ai DirecTV. Tranzacția, cifrată la 49 miliarde de dolari, trebuie să obțină aprobările autorităților, interesate mai degrabă de beneficiile consumatorilor.
3. Hillshire Brands. Compania care comercializează hot-dog-urile Ball Park și cârnații Jimmy Dean, cele mai vândute produse ale sale, a fost pe agenda mai multor companii de ambalare a produselor alimentare. Compania a ajuns la un acord pentru cumpărarea Pinnacle Foods pentru 4,23 miliarde de dolari. Însă acordul a stârnit interesul pieței, declanșând un război al ofertelor printre cele mai mari companii de ambalare de produse alimentare din SUA, Tyson Foods și Pilgrim’s Pride. Hillshire acceptat oferta finală a Tyson Foods, în valoare de 8,5 miliarde de dolari, inclusiv datoriile, cu aproape un miliard de dolari peste oferta Pilgrim. Pentru a încheia afacerea, Hillshire a trebuit să rezilieze contractul cu Pinnacle.
4. Zynga. Acesta poate fi considerat cel mai mare eșec al listărilor pe bursă a rețelelor de socializare. Cel mai mare furnizor de jocuri pe Facebook nu a reușit să repete succesul pe care l-a avut cu Farmville. De asemenea, Facebook a încheiat colaborarea cu Zynga în 2012, limitându-i accesul la cei un miliard de utilizatori ai rețelei sociale. Compania s-a mutat încet pe platforma de mobil și, nereușind să creeze jocuri noi interesante de succes, a achizitionat titluri populare, cum ar fi Draw Something (Desenează Ceva) și Words With Friends (Cuvinte cu Prietenii). Pe de altă parte, noii săi rivali, cum ar fi King Digital, producătorul popularului joc mobil Candy Crush, continuă să cucerească piața. În plus, producătorii tradiționali de jocuri, cum ar fi Electronic Arts, au început să migreze și ei către dispozitivele mobile. Întrebarea este dacă Zynga are suficientă cerere pentru produsele sale. Compania a raportat că numărul utilizatorilor zilnici activi din primul trimestru al acestui an au scăzut cu aproape 50%, la 28 de milioane, de la 52 de milioane, în primul trimestru al anului 2013. Zynga a pierdut 61 milioane dolari în primul trimestru al anului, față de un profit de 4 milioane dolari în aceeași perioadă, cu un an în urmă. De la începutul lunii martie, acțiunea Zynga a scăzut cu 45%.
5. Alaska Air. Aceasta este una dintre puținele linii aeriene independente din Statele Unite, care nu sunt deținute de unul din cei patru mari transportatori. Între timp, au fost cumpărat chiar și companii aeriene mai mari: Northwest a fost achiziționată de către Delta, Continental a fuzionat cu United, iar US Airways s-a alăturat American Airlines. Cele mai recente consolidări din industrie au fost un succes, reușind să genereze costuri mai mici pentru pasageri. Alaska Air, cu profiturile sale și cu o bună reputație în rândul clienților, este ultimul premiu rămas pe listă. Au existat zvonuri potrivit cărora Alaska Air ar putea fi cumpărată de Delta, care are nevoie de zborurile sale pe Coasta de Vest. Zvonurile au crescut prețul acțiunilor Alaska Air. Veniturile și profitul companiei au crescut constant în ultimii cinci ani.
6. Russell Stover. Al treilea cel mai mare producător de dulciuri din SUA s-ar putea vinde la prețul de un miliard de dolari. Deși a fost listată în trecut pe bursă, compania este în prezent cu capital privat. Unul dintre potențialii cumpărători este Hershey, care ar avea nevoie de această achiziție pentru a-și crește afacerea cu ciocolată. Conform estimărilor, Stover are venituri de aproximativ 600 milioane dolari și o marjă de profit de 10%.
7. Shutterfly. Aceasta este o afacere web 1.0 într-o lume a rețelelor de socializare. Deși continuă să domine industria de imprimare foto online, apariția site-urilor care permit partajarea gratuită de imagini și stocarea online, cum sunt Instagram, Facebook și Dropbox, a redus capacitatea Shutterfly de a-și atrage clienți. Multe dintre aceste servicii sunt optimizate sau chiar create pentru mobil, un examen pe care Shutterfly nu îl trece. În primul trimestru al acestui an, Shutterfly a avut 2,55 milioane de clienți, comparativ cu 2,25 milioane în același trimestru al anului trecut. Chiar dacă veniturile au crescut cu 22%, la peste 783 milioane dolari, aceasta rămâne o afacere mică. Actiunile Shutterfly a scăzut cu 18% în ultimele 12 luni. La acest preț, compania a devenit o țintă de achiziție atractivă pe piața partajării de imagini online și pentru companiile care au clienți care plătesc pentru fotografii imprimate, cărți sau calendare.
8. Time Warner Cable. Compania a acceptat oferta Comcast, în valoare de 45,2 miliarde dolari, la începutul acestui an. Achiziția ar da naștere celei mai mari companii de cablu din SUA, cu un număr total de 30 milioane de abonați. Însă mulți se opun tranzacției. Operatorii de cablu, furnizorii de filme online, cum ar fi Netflix, dar și asociațiile de protecție consumatorilor sunt de părere că va apărea un monopol care va duce la creșterea prețurilor. Tranzacția urmează să fie discutată de guvernul federal. În 2011, Departamentul de Justiție a blocat un acord similar privind preluarea T-Mobile de către AT&T, din cauza îngrijorărilor legate de încălcarea legislației antitrust.
9. BlackBerry. În 2008, producătorul de dispozitive mobile, numit pe atunci Research In Motion, deținea o cotă de 19,5% din piața mondială de smartphone-uri. Însă, după ce Apple a lansat iPhone-ul, în 2007, și după ce Google a lansat sistemul de operare Android, în 2008, cota de piață a BlackBerry a scăzut la mai puțin de 1%, conform cifrelor de la sfârșitul anului 2013. Lansarea cu mult fast a două noi telefoane anul trecut, Z10 și Q10, nu le-au adus vânzările așteptate. La sfârșitul anului trecut, BlackBerry a externalizat divizia de hardware către Foxconn, pentru a se concentra pe partea de software. Compania a poziționat platforma QNX ca sistem de operare mai sigur pentru comunicațiile mobile. În prezent, acesta este un sistem de operare de lider în industria auto și în cea de îngrijire a sănătății. Deși toate acestea sunt afaceri atractive pentru potențialii cumpărători, ele nu au capacitatea de a menține compania viabilă pe cont propriu. Veniturile trimestriale ale companiei au scăzut la 966 milioane dolari, de la 3,1 miliarde de dolari.
10. Aeropostale. Concurenții companiei sunt Abercrombie & Fitch și American Eagle Outfitters. Cu toții produc și comercializează haine casual ieftine pentru adolescenți, care se vând în magazinele companiei. De fapt, întreaga piață este în pericol, în condițiile în care adolescenții sunt ținta unor retaileri ca Forever 21 și H&M. Dintre cei trei retaileri pentru adolescenți, Aeropostale se confruntă cu cele mai mari probleme. În trimestrul cel mai recent, veniturile au scăzut cu 12%, până la 396 milioane dolari. De asemenea, pierderea retailerului a crescut la 77 milioane dolari, de la 12 milioane dolari. Iar prețul acțiunii companiei a scăzut cu peste 85%, în ultimii cinci ani.