Pierderea locului de muncă sau intrarea la apă a veniturilor determină tot mai mulţi români să caute o nouă sursă de câştig. Soluţia pentru o mare parte dintre aceştia este să se alăture reţelelor de vânzări directe, sub umbrela cărora pot acţiona ca un mic antreprenor, cu încasări lunare de zeci de mii de euro.
Reprezentanţii din industrie au vorbit pentru Income Magazine despre cum au ajuns din nou la modă vânzările din uşă în uşă, celebre la noi în anii ’90, şi ce avantaje prezintă acest sistem pentru cei care vor să fie propriul lor şef.
„Am avut într-o zi încasări de 1.160 de dolari”, îşi aminteşte Mândruţa Babulea de cel mai bun rezultat din activitatea sa de doi ani ca distribuitor Herbalife. Se întâmpla la sfârşitul lunii septembrie 2010, când un unchi, un călugăr în vârstă de 70 de ani de la Piatra Neamţ, a invitat-o să promoveze produsele companiei la Vatra Dornei. „Media de vârstă a celor prezenţi era de 70 de ani. Credeam că nu voi vinde nimic”, povesteşte Mândruţa Babulea. A fost, aşadar, surprinsă să vadă cum de a doua zi comenzile au început să curgă. „Am primit de la cine nu mă aşteptam. Nu au luat neapărat produse de slăbit. Au cumpărat Omega 3, pentru circulaţie bună, suplimente alimentare. Atunci am învăţat că nu trebuie să ai prejudecăţi”, adaugă Babulea, precizând că astfel a ajuns să câştige peste 1.000 de dolari pe lună. Veniturile unui distribuitor, ajuns la nivelul de sponsor, una din treptele ierarhiei din organigrama Herbalife, pot fi chiar de 30.000 de dolari pe lună.
Și asta pentru că, pe lângă încasările directe din vânzarea de produse, beneficiază şi de venituri indirecte, ce provin din atragerea de noi distribuitori în reţea, şi din drepturi de autor.
Industrie de sute de milioane
La fel ca Mândruţa Babulea, în România sunt alţi zeci de mii de mici antreprenori, care pun în mişcare rotiţele unei industrii care a crescut 2011 an cu 7%, până la aproximativ 1,1 miliarde lei, conform unui studiu efectuat de Euromonitor. Acelaşi studiu indică faptul că piaţa vânzărilor directe va ajunge la 383 de milioane de euro în România până în 2015. Sistemul Multi Level Marketing (MLM) este unul destul de simplu de înţeles – fiecare nou membru intră în reţea pe o poziţie de la baza piramidei.
Este adus, de obicei, de un alt membru, care, cel puţin într-o primă fază, îi va fi superior ierarhic. Odată intrat în sistem, sunt setate două obiective principale care condiţionează avansarea în ierarhie şi creşterea veniturilor. În primul rând, atragerea unor clienţi uşor de fidelizat, care să plaseze constant comenzi consistente.
Apoi, este obligatorie crearea propriei reţele de oameni aduşi în sistem. Fiecare consultant sau reprezentant de vânzări va câştiga astfel, pe lângă sumele aferente vânzărilor realizate pe cont propriu, şi o cotă parte din vânzările realizate de cei pe care i-a constiuit în propria sa reţea. Cu cât se formează mai multe straturi, cu atât cel de la care a pornit totul va câştiga mai mult. Tocmai de aceea, sistemul se mai numeşte şi vânzare piramidală. Cele mai de succes au fost până acum companiile care au vândut direct produse adresate în primul rând femeilor. În această manieră se vând suplimente nutritive, produse de curăţat şi, în special, produse de îngrijire personală, acestea având, de altfel, şi cel mai mare succes.
Milen Bonkalov, director adjunct şi de vânzări al Cosmetics Oriflame România apreciază că vânzările directe în domeniul frumuseţii şi îngrijirii personale reprezintă peste două treimi din volumul total al vânzărilor directe în termeni valorici.
O piaţă care are toate semnalele de creştere pentru că, dintr-un motiv sau altul, au reuşit să atragă precum un magnet clienţi din toate categoriile demografice.
„În ultimii patru ani şi în special pe parcursul ultimilor doi, Oriflame a făcut un pas semnificativ înainte pe piaţa cosmeticelor. Vânzările companiei au crescut cu un procent de două cifre, ceea ce ne-a adus şi o creştere în cota de piaţă. Numărul de consultanţi înregistraţi a crescut semnificativ, atât în segmentul celor care caută un job part-time şi un venit suplimentar, cât şi în categoria celor care fac din Oriflame principalul lor business”, adaugă Milen Bonkalov. Acesta anticipează „o creştere confortabilă” a vânzărilor şi în acest an, atât în euro, cât şi în moneda locală, în ciuda declinului ratei de schimb valutar.
Protecţie la turbulenţe
Optimismul oficialului Oriflame se datorează, în mod paradoxal, şi contextului economic nefavorabil. Și asta pentru că industria MLM a fost mereu o alternativă în climatele economice turbulente. „Este o resursă testată de venituri alternative, iar pentru unii oameni, chiar de venituri primare. Vedem aceste semne şi în România şi credem că vor continua şi în anul ce urmează”, menţionează Bonkalov. Acesta adaugă că, în mod sigur, criza economică a afectat industria de produse cosmetice, în general, dar şi pe cea de vânzări directe. Dar, pe fondul creşterii şomajului, vânzările directe s-au dovedit a fi o alternativă viabilă. „Mulţi oameni ni s-au alăturat, pentru că erau în căutarea unei oportunităţi de afaceri şi a unui venit. Astfel, în 2012 Oriflame a înregistrat mii de noi consultanţi, iar pentru mulţi dintre ei motivul aderării la reţea a fost mediul economic instabil”, explică Milen Bonkalov. Potrivit acestuia, creşterea considerabilă a numărului de consultanţi activi a ajutat Oriflame să compenseze scăderea valorii medii a unei comenzi, în contextul în care puterea de cumpărare este afectată de accentuarea crizei. Practic, este cea mai ieftină şi sigură metodă de a porni o micro-afacere. Investiţia care condiţionează intrarea în „sistem” este, în cele mai multe cazuri, minimală, de câteva sute de lei sau chiar mai puţin, iar asta îi atrage pe cei care fac acest pas. În plus, nu este nevoie de competenţe specifice – este suficient să ai un bun discurs, să cunoşti produsele şi să ai capacitatea de persuasiune. Promisiunea unor câştiguri nu neapărat impresionante, dar imediate, cucereşte iremediabil pe cei care trăiesc din salarii modeste sau care îşi simt ameninţat locul de muncă.
Motivaţi de criză
În timp ce la Oriflame reţeta menţinerii pe creştere constă în mai mulţi consultanţi, la Amway este reprezentată de consultanţi în număr constant, dar cu vânzări individuale mai mari. „Vânzările Amway România au fost în 2012 un pic mai mai mari faţă de cele din 2011. Creşterea a fost de o singură cifră”, a declarat Ioana Enache, directorul general al companiei. Potrivit acesteia, numărul de contracte cu parteneri de afaceri este constant, respectiv de 40.000, iar creşterea vine exclusiv din comenzile mai mari pe care aceştia le preiau de la clienţi. Și chiar dacă piaţa vânzărilor directe a revenit pe creştere, Ioana Enache apreciază că, potrivit statisticilor, loc de dezvoltare este de încă zece ori pe-atât, motiv pentru care marile grupuri de MLM vin în România şi se luptă să câştige teren. Ca în multe alte domenii, suntem cu mult în urmă faţă de alte ţări europene, drept pentru care companiile privesc tot jocul din perspectiva potenţialului existent.
Directorul general al Amway mai spune că în ţările puternic afectate de criză din zona euro, Grecia, Spania şi Italia, industria vânzărilor directe a luat un avânt puternic. „Din cauză că le-au scăzut veniturile, mulţi locuitori din aceste ţări s-au îndreptat către vânzările directe pentru suplimentarea veniturilor. Și când au ajuns la un prag de venituri foarte bun, s-au dedicat integral afacerii din acest domeniu”, menţionează noua şefă a Amway România, precizând că şi o parte din partenerii locali şi-au extins afacerea în ţări ca Spania şi Italia. Pe lângă faptul că este un business fără frontiere, Ioana Enache mai spune că în acest tip de vânzări veniturile sunt direct proporţionale cu timpul investit. „Un întreprinzător Amway poate câştiga de la 50 de dolari la câteva mii de dolari pe lună”, spune Enache.
Potenţial uriaş
La fel ca Ioana Enache, tot încrezător în viitorul industriei de vânzări directe este şi Romeo Căzănescu, noul country director Herbalife România&Moldova. Căzănescu nu este un simplu aspirant, pe care mirajul MLM-urilor l-a învăluit fără scăpare – înainte să preia mandatul de la Herbalife, a lucrat timp de 18 ani în vânzări, marketing, strategie şi dezvoltare de business şi management de tip joint venture, în companii precum Nestle România, First Romanian Distribution şi Conarg Real Estate. „Viitorul arată foarte promiţător. Vânzările directe reprezintă o industrie dinamică şi în extindere rapidă. Vor continua să se îmbunătăţească, oferind o metodă viabilă prin care, pe de o parte, orice persoană care doreşte să exploreze noi resurse financiare va putea beneficia de noi venituri, iar pe de altă parte, consumatorul modern va avea o alternativă pentru a-şi face cumpărăturile”, punctează Căzănescu. Motivele optimismului său sunt lesne de înţeles, ţinând cont că Herbalife România a raportat o creştere semnificativă în 2012. „Deşi ne confruntăm cu aceleaşi condiţii economice dificile ca şi în anii anteriori, am realizat o creştere semnificativă şi am obţinut rezultate foarte bune la toţi parametrii importanţi ai afacerii noastre. Acest lucru a fost posibil ca urmare a creşterii numărului distribuitorilor, a diversificării gamei de produse oferite şi a unei productivităţi mai mari a distribuitorilor, care au început să deservească din ce în ce mai mulţi clienţi”, explică reprezentantul Herbalife. Conform acestuia, România este catalogată ca una dintre ţările cu cea mai rapidă dezvoltare din statele din regiunea Europa , Orientul Mijlociu şi Africa.
Atraşi de potenţialul de creştere, noi jucători au intrat sau şi-au anunţat intenţia de lansare pe piaţa locală. Federico Mahora (FM), companie poloneză înfiinţată în 2004, a intrat doi ani mai târziu pe piaţa locală. Și Monica Tatoiu, cea care a fost la conducerea Oriflame România timp de 15 de ani de la înfiinţare, intenţionează să deschidă un nou business de cosmetice, cu produse aduse din Germania, tot în sistem de multi level marketing.
Fără şef, fără program
„Sunt multe avantaje ale unui business în domeniul vânzărilor directe, pentru că este genul de afacere care îţi oferă multă libertate. Eşti liber să decizi cât de mult vrei să lucrezi, când şi, mai ales, cu cine. Nu ai un număr impus de ore de muncă, aşa că programul ţi-l stabileşti singur: eşti propriul tău şef”, punctează Milen Bonkalov, director adjunct al Cosmetics Oriflame România.
Și Ioana Enache de la Amway România arată că un business în acest domeniu prezintă riscuri zero. „Costurile de logistică sunt zero, comenzile se fac on-line. Produsul nu îţi rămâne pe stoc, nu ai un target, o obligaţie. Sunt doar nişte investiţii minime pentru a avea acces la kit-ul iniţial cu informaţii despre produse”, explică şefa Amway România.
Chiar dacă s-a schimbat faţă de anii ’90, când distribuitorii mergeau la propriu din uşă-n uşă, industria vânzărilor directe păstrează încă abordarea personală. În prezent, în sălile de hotel unde au loc, de regulă, prezentările de produse, testele pentru vânzarea de produse personalizate sunt mult mai moderne, iar testimonialele sunt un element cheie în strategia de convingere a clienţilor”, conchide Mândruţa Babulea.
Piaţa de vânzări directe în cifre
Valoare 2011: 1,1 miliarde de lei
(pentru 2012 estimările indică o creştere de circa 5-7%)
Creştere faţă de 2010: 7%
PRINCIPALII JUCĂTORI: Avon, Oriflame, Amway, Herbalife, Forever Living, Zepter
Vânzările directe presupun comercializarea de bunuri direct consumatorilor, în general în casele acestora sau în casele altora, la locul de muncă sau alte locuri, diferite de magazine.
Sursa: Euromonitor
Fişe companii
AMWAY ROMÂNIA
Cifra de afaceri: 78 milioane lei
Profit net: 3 milioane lei
Număr angajaţi: 29
ORIFLAME ROMÂNIA
Cifră de afaceri: 140 milioane lei
Profit net: 7 milioane lei
Număr angajaţi: 123
HERBALIFE ROMÂNIA
Cifră de afaceri: 39 milioane lei
Profit net: 1,9 milioane lei
Număr de angajaţi: 9
Date financiare aferente anului 2011
Sursa: Ministerul Finanţelor Publice
AVANTAJELE UNUI BUSINESS ÎN MLM
1 Libertate. Eşti propriul tău şef, poţi să lucrezi cât vrei, când vrei şi cu cine vrei.
2 Servicii personalizate. Îţi asigură un grad mai mare de reuşită.
3 Posibilitate de câştig nelimitat.
4 Venitul este direct proporţional cu timpul investit.
5 Riscuri zero. Comenzile se fac on-line, nu există costuri de logistică. Produsele nu rămân pe stoc.
6 Nu ai target, obligaţii.