Transportatorul de pasageri pe calea ferată CFR Călători, deţinut de stat, îşi va plăti datoriile istorice de 1,8 miliarde lei în circa 30 de ani, în cazul în care ar obţine un profit net de 60 milione lei anual, în contextul în care marja de profit este limitată la 3% din total cheltuieli, potrivit informaţiilor transmise vineri de către reprezentanţii companiei.
CFR Călători a încheiat anul trecut cu venituri proprii, aferente transportului feroviar, de aproape 1,2 miliarde lei, în creştere cu 7% faţă de 2015, şi cu un profit de 1,2 milioane de lei, în linie cu rezultatele bugetate, potrivit rezultatelor preliminate citate de News.ro.
Potrivit reprezentanţilor companiei, abia după achitarea datoriilor istorice CFR Călători va putea să folosească banii suplimentari în achiziţii de material rulant sau modernizări.
„Deşi CFR Călători a înregistrat profit în ultimii ani, conform OUG 64/2001 repartizarea acestuia nu poate fi făcută către investiţii, ci doar către acoperirea pierderilor. Profitul nu poate fi reinvestit decât după acoperirea pierderilor istorice acumulate de-a lungul anilor, de peste 1,8 miliarde lei”, au declarat reprezentanţii companiei.
Astfel, achiziţii de material rulant nou pot fi făcute numai din fonduri alocate de la bugetul de stat.
„CFR Călători, din fondurile proprii de investiţii care reprezintă 20% din necesar, poate face mici investiţii în asigurarea condiţiilor optime de exploatare a unităţilor proprii”, au precizat reprezentanţii companiei.
Aceştia au afirmat că banii din subvenţii nu pot fi folosiţi pentru achiziţii de material rulant, compania având obligaţia legală de a-i utiliza pentru cheltuielile realizate cu pachetul minim de servicii contractat prin Ministerul Transporturilor.